Report to/Rapport au:

 

Health, Recreation and Social Services Committee

Comité de la santé, des loisirs et des services sociaux

and / et

Corporate Services and Economic Development Committee

Comité des services organisationnels et du developpement économiques

 

30 March 2005 / le 30 mars 2005

 

Submitted by/Soumis par: Steve Kanellakos, Deputy City Manager, Community and Protective Services / Directeur municipal adjoint, Services communautaires et de protection

 

Contact Person/Personne ressource:

Dr. Robert Cushman, Medical Officer of Health / Médecin chef

Ottawa Public Health/Santé publique Ottawa

(613) 580-2424 x23684, robert.cushman@ottawa.ca

 

 

 

Ref N° :  ACS2005-CPS-HEA-0003      

 

SUBJECT:            WEST NILE VIRUS - PREPAREDNESS AND PREVENTION PLAN 2005

 

OBJET:          VIRUS DU NIL OCCIDENTALE - PLAN DE MESURES ET DE Prévention

 

REPORT RECOMMENDATION

 

That the Health, Recreation and Social Services Committee recommend to the Corporate Services and Economic Development Committee that Council approve funding in the amount of $650,000 to be cost shared with the Province for the continuation of the existing West Nile Virus preparedness and prevention plan for 2005, including:

 

1.                  Public education, particularly with respect to personal protective measures against mosquitoes and source reduction of mosquito breeding sites.

2.                  Mosquito, crow and human surveillance.

3.                  Source reduction of mosquito breeding sites on City-owned property.

4.                  Mosquito control using a biological larvicide (Bti) on surface waters (i.e. ditches, storm water management ponds) and a chemical larvicide (methoprene) in non-surface waters (i.e. catch basins of roadside storm sewers) and in sewage lagoons.

5.                  Mosquito control using adulticide (Malathion) would be used only in circumstances deemed absolutely necessary. Evidence of intense transmission in birds, and/or particular mosquito species as well as human disease would be used to take this decision. The decision to adulticide rests with the Medical Officer of Health and would depend on updated risk assessments examining:

a)                  the level of risk to the public health from the mosquito-borne virus and

b)                  the risk to human health of exposure to the adulticide.

 


RECOMMENDATION DU RAPPORT

 

Que le Comité de la santé, des loisirs et des services sociaux recommande que le Comité des services organisationnels et du développement économique que le Conseil municipal approuve un financement de 650 000 $, suivant une formule de partage égal des coûts avec la Province, en vue de la continuation du plan de mesures d'urgence et de prévention du virus du Nil occidental en 2005, qui comporterait :

 

1.                  une campagne de sensibilisation du public, notamment en ce qui concerne les mesures de protection personnelle contre les moustiques et de contrôle des lieux de reproduction des moustiques;

2.                  un programme de surveillance des moustiques, des corneilles et des humains;

3.                  le contrôle des lieux de reproduction des moustiques sur les propriétés municipales;

4.                  la lutte contre les moustiques au moyen d'un larvicide biologique (Bti) dans les eaux de surface (fossés et bassins de rétention des eaux pluviales) et d'un larvicide chimique (méthoprène) dans les eaux profondes (puisards de rue des égouts pluviaux) et dans les bassins d'eaux usées;

5.                  seulement si cela s'avère absolument nécessaire, la lutte contre les moustiques au moyen d'un imagocide (malathion); la décision de recourir à ce moyen serait fondée sur des indications d'un fort taux de transmission de la maladie chez les oiseaux et (ou) certaines espèces de moustiques ainsi que sa présence chez les humains et serait prise par le médecin chef en santé publique en fonction d'évaluations à jour des risques portant sur :

a)                  le niveau de risque pour la santé publique que pose la transmission de la maladie par les moustiques et

b)                  le niveau de risque pour la santé humaine d'une exposition à l'imagocide.

 

EXECUTIVE SUMMARY

 

West Nile virus (WNv) will continue to be a public-health problem until current rates of infection decline. The disease is relatively new and therefore unpredictable. In Ottawa, there was one case of West Nile virus in the human population in 2004; the total number of human cases for Ontario was 13. The weather in Ottawa in 2004 was conducive to mosquito reproduction however, it was not conducive to the amplification, or spread, of the virus.  The rate of mosquito reproduction and the ability of the virus to spread from birds to mosquitoes, to humans are, in great part, weather related.  Given the difficulty in predicting if the weather for Spring and Summer 2005 will be conducive to the spread of the West Nile virus, a control program, similar in nature to the 2004 control program, is recommended.

 

Ongoing discussion with the public resulted in the creation in 2003 of a notification registry for environmentally sensitive residents. The registry will continue in 2005.  Discussions are also held with stakeholders at the provincial and federal levels.

 

The projected program budget is $650,000 to be cost shared 55:45 with the province.  The City’s 45% contribution will be $292,500.  Approval of the recommendation requires a contribution from the City-Wide Reserve Fund of $292,500. Funds are available in the reserve.  As in past years, the program funds were not identified as part of the annual budget given that program requirements were not known at the time the City budget was developed.  The 2004 program had a budget of $800,000 that was cost shared 50:50 with the province.  The 2005 program has a lower budget given that the City will benefit from data collected the past two years that will permit more efficient targeted applications in 2005.

 

BACKGROUND

 

The first human WNv cases appeared in Canada in 2002. WNv is a bird disease transmitted to humans through mosquito bites. The 2004 preparedness and prevention program included human, bird and mosquito surveillance, as well as public education activities.

 

Human Surveillance

 

Ottawa Public Health worked closely with local hospitals to detect and monitor potential WNv infections. Hospitals send Ottawa Public Health reports of suspected encephalitis or meningitis cases, in addition to probable WNv positive lab results. For suspected cases, staff will complete a comprehensive questionnaire in co-operation with the patient (and/or family), and their physician. This questionnaire captures important information regarding the patient's activities, and helps shed light on the means of infection. The completed questionnaire is then forwarded to the Ministry of Health and Long Term Care in accordance with provincial legislation.

 

Bird Surveillance

 

In 2004, the City of Ottawa actively encouraged residents to call the City to report any sightings of dead crows, as crows are particularly susceptible to the virus and serve as an indicator for potential disease activity in humans. The City received some 2,000 reports of dead birds. Of these, 218 were crows and were picked up by Ottawa Public Health staff. Thirty-eight of the crows were sent for testing, and 6 of these were found to be positive for the virus.   Crows are sent for testing until the presence of the West Nile virus has been confirmed in the area, usually after 4 to 6 crows have tested positive.  Once the presence of the West Nile virus has been confirmed, crows are no longer sent for testing but Ottawa Public Health continues to pick them up for statistical purposes.

 

Larval Mosquito Surveillance and Control

 

Extensive and varied larval surveillance was undertaken in 2004.

 

First, roadside storm sewer access points were examined to determine the number and species of larvae present. Once a significant number of catch basins were found to contain larvae, the larvicide application program began. The City of Ottawa treated close to 100,000 roadside storm sewer access points on three separate occasions.

 

Second, surface waters were examined to determine if mosquitoes were using them as breeding sites. The initial stage entailed an examination of GIS data and maps to predict water accumulation; a physical survey was also done to check if water remained in areas long enough for the complete maturation of mosquito larvae. This exercise included all Storm Water management ponds and areas surrounding larger populated areas. Areas of concern were treated with the biological larvicide Bti.

 

Other local stakeholders participated in this activity. The National Capital Commission (N.C.C.), the Federal Public Works Department (P.W.G.S.C.), the Department of National Defence (D.N.D.) and the Provincial Ministry of Transportation engaged in similar larval control activities in areas under their jurisdiction.

 

Adult Mosquito Surveillance

 

Along with bird surveillance, mosquito surveillance is used to track the activity of the West Nile virus.  The City of Ottawa gathered information about WNv in adult mosquitoes using a systematic trapping strategy. The surveillance program consisted of 25 traps that were cleared weekly. Additional traps were used in specific situations requiring more intense surveillance. Over 53,000 mosquitoes were captured, counted and identified over the 2004 season. A total of 1023 sets of mosquitoes (known as pools) were tested for WNv in 2004.  No mosquito pools were found to be positive for WNv.

 

Response to Environmentally Sensitive Persons

 

A registry for environmentally sensitive people was set up with the cooperation of local physician specialists in 2003. People could register on the Website, by mail, or by phone. Those registered would be notified of any adulticide applications within 100 meters of their residence. In accordance with provincial legislation, notification would also be published in local newspapers. Information on how to reduce exposure during an adulticide application was posted on the City's website. Since no adulticide was used, the registrants did not need to be contacted. The current registry will be kept and updated in 2005.

 

Public Information

 

Information posted on the City Website included the history of the virus, personal protection, source reduction information, WNv symptoms, the City's response plan, and progress reports. Ottawa Public Health established a WNv information 'hotline,' as well as a dedicated dead crow line. A special phone extension was set up to receive calls on the Environmental Sensitivities registry from persons without web access, and to answer specific questions.

 

A weekly “West Nile virus Update” was posted on the City web site Ottawa Public Health’s 'Physicians' Update', mailed to all physicians in the City, included important information on WNv.

 

A number of 'media events' were held to inform the general public about source reduction of mosquito breeding sites, personal protection against bites, and dead bird reporting. Communications and Marketing played an important role in organizing these events.

 

 

CONSULTATION

 

Ongoing dialogue with the public, media and key stakeholders through phone hotlines, media events, newsletters, meetings and teleconferences will continue in 2005. Ottawa Public Health created a registry for environmentally sensitive people as a result of consultation with groups, residents and physicians representing this population. The registry will continue in 2005.

 

ENVIRONMENTAL IMPLICATIONS

 

Methoprene:  The larvicide, applied to roadside storm sewer catch basins, works by arresting the final stage of development of the mosquito larvae so that adults do not emerge. According to the Ministry of Health and Long Term Care’s provincial preparedness plan, methoprene "does not pose unreasonable risks to wildlife, people or the environment. It breaks down quickly in water and soil and does not leach into groundwater."

 

Bti (Bacillus thuringiensis israelensis): The biological larvicide, applied to surface water, causes death in the larvae by releasing a toxin into its stomach. The provincial plan states:" Safety evaluation of Bti application for larval control has shown little or no risk to wildlife or other non-target species, or to human health if accidentally ingested. The Bti toxin is released in the alkaline environment of the insect larva's stomach and animal stomachs have acidic stomach environments."

 

RURAL IMPLICATIONS

 

As a rule, rural areas outside small towns do not have storm sewer catch basins. Rural areas, however, do require the bulk of surface water Bti application, where conditions warrant.

 

FINANCIAL IMPLICATIONS

 

In 2004, the City's West Nile virus preparedness and prevention plan had a budget of $800,000. Total costs by the end of the year were $775,000; this was cost shared 50:50 with the Province of Ontario. Requirements of the program for 2005 are likely to meet those experienced last year.  In 2005 however, the City will make use of the data it has collected over the last 2 years in its application of methoprene to the roadside catch basins, so that instead of undertaking 3 methoprene applications to all roadside catch basins, two full applications and a targeted third application, will be undertaken.  Under normal weather condition, it is felt that this approach will offer the required mosquito control measures. Therefore, an amount of $650,000 is needed for the WNv preparedness and prevention plan in 2005. It is expected that the Province will cost-share this amount 55:45.  The projected budget is set out in the following table 1:

 

Mosquito Monitoring Costs

$236,000

Two larvicide (methoprene) applications to roadside catch basins

$300,000

Targeted larvicide (methoprene) application to roadside catch basins

$40,000

Larvicide (Bti) application to surface waters

$44,000

Salaries/mileage

$30,000

 

 

TOTAL: 

$650,000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Approval of the recommendation requires a contribution from the City-Wide Reserve Fund of $292 500. (i.e., $650,000 X .45).  Funds are available in the reserve.

 

 

SUPPORTING DOCUMENTS

 

1.      The City of Ottawa 2004 West Nile virus preparedness and prevention plan Report to Council - on file with the City Clerk

2.      Ontario Ministry of Health and Long Term Care 2003 West Nile virus Preparedness and Prevention Plan - on file with the City Clerk

3.      Ontario Regulation 199/03- on file with the City Clerk

 

 

DISPOSITION

 

1.      Ottawa Public Health will implement decisions resulting from the consideration of this report.

2.      The Medical Officer of Health will provide public updates on the status of WNv in Ottawa throughout the 2005 season.


Report to/Rapport au:

 

Comité de la santé, des loisirs et des services sociaux

Comité de la santé, des loisirs et des services sociaux

 

30 March 2005 / le 30 mars 2005

 

Submitted by/Soumis par: Steve Kanellakos, Deputy City Manager, Community and Protective Services / Directeur municipal adjoint, Services communautaires et de protection

 

Contact Person/Personne ressource:

Dr. Robert Cushman, Medical Officer of Health / Médecin chef

Ottawa Public Health/Santé publique Ottawa

(613) 580-2424 poste 23684, robert.cushman@ottawa.ca

 

 

 

Ref N° : ACS2005-CPS-HEA-0003      

 

SUBJECT:            WEST NILE VIRUS - PREPAREDNESS AND PREVENTION PLAN 2005

 

OBJET:          VIRUS DU NIL OCCIDENTALE - PLAN DE MESURES ET DE PrÉvention

 

REPORT RECOMMENDATION

 

That the Health, Recreation and Social Services Committee recommend to the Corporate Services and Economic Development Committee that Council approve funding in the amount of $650,000 to be cost shared with the Province for the continuation of the existing West Nile Virus preparedness and prevention plan for 2005, including:

 

1.         Public education, particularly with respect to personal protective measures against mosquitoes and source reduction of mosquito breeding sites.

 

2.            Mosquito, crow and human surveillance.

 

3.         Source reduction of mosquito breeding sites on City-owned property.

 

4.            Mosquito control using a biological larvicide (Bti) on surface waters (i.e. ditches, storm water management ponds) and a chemical larvicide (methoprene) in non-surface waters (i.e. catch basins of roadside storm sewers) and in sewage lagoons.

 

5.            Mosquito control using adulticide (Malathion) would be used only in circumstances deemed absolutely necessary. Evidence of intense transmission in birds, and/or particular mosquito species as well as human disease would be used to take this decision. The decision to adulticide rests with the Medical Officer of Health and would depend on updated risk assessments examining:

a)      the level of risk to the public health from the mosquito-borne virus and

b)         the risk to human health of exposure to the adulticide.


RECOMMENDATION DU RAPPORT

 

Que le Comité de la santé, des loisirs et des services sociaux recommande que le Comité des services organisationnels et du développement économique que le Conseil municipal approuve un financement de 650 000 $, suivant une formule de partage égal des coûts avec la Province, en vue de la continuation du plan de mesures d'urgence et de prévention du virus du Nil occidental en 2005, qui comporterait :

 

1.         une campagne de sensibilisation du public, notamment en ce qui concerne les mesures de protection personnelle contre les moustiques et de contrôle des lieux de reproduction des moustiques;

 

2.         un programme de surveillance des moustiques, des corneilles et des humains;

 

3.         le contrôle des lieux de reproduction des moustiques sur les propriétés municipales;

 

4.         la lutte contre les moustiques au moyen d'un larvicide biologique (Bti) dans les eaux de surface (fossés et bassins de rétention des eaux pluviales) et d'un larvicide chimique (méthoprène) dans les eaux profondes (puisards de rue des égouts pluviaux) et dans les bassins d'eaux usées;

 

5.            seulement si cela s'avère absolument nécessaire, la lutte contre les moustiques au moyen d'un imagocide (malathion); la décision de recourir à ce moyen serait fondée sur des indications d'un fort taux de transmission de la maladie chez les oiseaux et (ou) certaines espèces de moustiques ainsi que sa présence chez les humains et serait prise par le médecin chef en santé publique en fonction d'évaluations à jour des risques portant sur :

a)         le niveau de risque pour la santé publique que pose la transmission de la maladie par les moustiques et

b)         le niveau de risque pour la santé humaine d'une exposition à l'imagocide.

 

RÉSUMÉ

 

Le virus du Nil occidental continuera d’être un problème de santé publique jusqu’à ce que les taux d’infection actuels diminuent. La maladie est relativement nouvelle et, par conséquent, imprévisible. À Ottawa, il y a eu 1 cas du virus du Nil occidental dans la population humaine en 2004. Le nombre total des cas humains pour l’ensemble de l’Ontario a été de treize. Les conditions météorologiques d’Ottawa en 2004 ont constitué un facteur favorisant la reproduction des moustiques, bien qu’elle n’ait pas favorisé la prolifération ou la propagation du virus. Le taux de reproduction des moustiques et la capacité du virus à se propager des oiseaux aux moustiques, puis aux humains, sont en grande partie liés aux conditions météorologiques. Étant donné la difficulté à prévoir si les conditions météorologiques du printemps et de l’été 2005 contribueront à la propagation du virus du Nil occidental, il est recommandé de mettre en œuvre un programme de contrôle qui s’apparente au programme de contrôle de 2004.

 

Des discussions continues avec le public ont abouti en 2003 à la création d’un registre d’avis pour les résidents sensibles à l’environnement. Les entrées au registre se poursuivront en 2005. Des discussions sont aussi en cours avec les intervenants aux niveaux provincial et fédéral.

 

Le budget prévu du programme est de 650 000 $, montant appelé à être partagé dans la proportion 55:45 avec la province. La contribution de 45 p. cent de la Ville sera donc de 292 500 $. L’approbation de cette recommandation nécessite une contribution de 292 500 $ du Fonds de réserve de la Ville. Des fonds sont disponibles dans la réserve. Comme par les années passées, les fonds du programme n’ont pas été déterminés comme faisant partie du budget annuel, du fait que les besoins du programme n’étaient pas connus au moment de l'élaboration du budget de la Ville. Le programme de 2004 a eu un budget de 800 000 $. Ce coût a été partagé dans la proportion de 50:50 avec la province. Le programme de 2005 d'un plus faible budget étant donné que la Ville bénéficiera des données recueillies au cours des deux dernières années, ce qui lui permettra des applications ciblées plus efficaces en 2005.

 

HISTORIQUE

 

Les premiers cas humains du virus du Nil occidental sont survenus au Canada en 2002. Le virus du Nil occidental est une maladie touchant les oiseaux qui se transmet aux humains par des piqûres de moustiques. Le programme de mesures d’urgence et de prévention de 2004 comprend la surveillance des humains, des oiseaux et des moustiques, ainsi que des activités d’éducation du public.

 

Surveillance des humains

 

Santé publique Ottawa a travaillé en étroite collaboration avec les hôpitaux locaux pour détecter et surveiller les infections possibles provenant du virus de Nil occidental. Les hôpitaux envoient à Santé public Ottawa des rapports des cas soupçonnés d’encéphalite ou de méningite, en plus des résultats de laboratoire positifs du virus du Nil occidental. Pour les cas soupçonnés, le personnel remplira une questionnaire détaillé en collaboration avec le patient (et/ou la famille) et son médecin. Ce questionnaire capte des renseignements importants en ce qui a trait aux activités du patient et aide à faire la lumière sur le mode d’infection. Une fois rempli, le questionnaire est alors acheminé au ministère de la Santé et des Soins de longue durée en conformité avec la législation provinciale.

 

Surveillance des oiseaux

 

En 2004, la Ville d’Ottawa a encouragé de façon active les résidents à téléphoner à la Ville pour signaler la présence de corps morts de corneilles, étant donné que les corneilles sont particulièrement réceptives au virus et servent d’indicateur à l’apparition éventuelle de la maladie chez les humains. La Ville a reçu environ 2 000 signalisations d’oiseaux morts. De ces derniers, 218 étaient des corneilles qui ont été ramassées par le personnel de Santé publique Ottawa. Trente‑huit des corneilles ont été envoyées pour des analyses. Six d’entre elles ont été trouvées infectées du virus. Les corps des corneilles sont envoyés pour être analysés jusqu’à ce que la présence du virus du Nil occidental soit confirmée dans la région, habituellement une fois qu'on a constaté la maladie chez de quatre à six corneilles. Une fois que la présence du virus du Nil occidental a été confirmée, les corneilles ne sont plus envoyées pour être examinées, mais Santé publique Ottawa continue de les ramasser pour à des fins de statistique.

 


Surveillance et contrôle des larves de moustiques

 

Une surveille élargie et variée des larves a été entreprise en 2004.

 

D’abord, les points d’accès des égouts pluviaux de rue ont été examinés pour déterminer le nombre et les espèces de larves présentes. Une fois qu’un nombre important de puisards ont montré la présence de larves, le programme d’application de larvicide a commencé. La Ville d’Ottawa a traité près de 100 000 points d’accès aux égouts pluviaux de rue à trois occasions distinctes.

 

Deuxièmement, les eaux de surface ont été examinées pour déterminer si les moustiques s’en servaient comme aires de reproduction. Ce stage initial a entraîné un examen des données du Système d'information géographique (SIG) et des cartes pour prévoir l’accumulation des eaux. Une enquête physique a aussi été effectuée pour vérifier si les eaux demeuraient dans ces endroits assez longtemps pour permettre la maturation complète des larves de moustiques. On a inclus dans cet exercice tous les étangs de collecte des eaux de pluie et les endroits entourant les lieux à plus grande population. Les endroits qui soulevaient des préoccupations ont été traités au moyen du larvicide biologique Bti.

 

D’autres intervenants ont participé à cette activité. La Commission de la capitale nationale (CCN), les Travaux publics et Services gouvernementaux Canada (TPSGC), le Ministère de la Défense nationale (MDN) et le Ministère provincial des Transports se sont engagés dans des activités de contrôle des larves semblables dans les secteurs relevant de leur compétence.

 

Surveillance des moustiques adultes

 

Avec la surveillance des oiseaux, la surveillance des moustiques est utilisée pour suivre les activités du virus du Nil occidental. La Ville d’Ottawa a recueilli des renseignements sur le virus du Nil occidental à partir des moustiques adultes en utilisant une stratégie de piégeage systématique. Le programme de surveillance consistait en 25 pièges qui étaient vidés sur une base hebdomadaire. Des pièges additionnels ont été utilisés dans des situations particulières qui demandaient une surveillance plus intense. Plus de 53 000 moustiques ont été capturés, comptés et identifiés au cours de la saison 2004. Un total de 1 023 ensembles de moustiques (connus sous le nom de pools) ont été analysés pour le virus du Nil occidental en 2004. Aucun pool de moustiques n’a été déclaré positif pour ce qui est du virus du Nil occidental.

 

Réponse aux personnes sensibles à l’environnement

 

Un registre pour les gens sensibles à l’environnement a été mis en place avec la collaboration des médecins spécialistes locaux en 2003. Les gens pouvaient s’inscrire au registre sur le site Web, par courrier ou par téléphone. Les personnes inscrites au registre étaient avisées de toutes applications d’adulticide dans un rayon de 100 mètres de leur résidence. En conformité avec la législation provinciale, un avis était également publié dans les journaux locaux. L’information sur la manière de réduire l'exposition au cours d’une application d’adulticide a été affichée sur le site Web de la Ville. Étant donné qu’aucun adulticide n’a été utilisé, il n’a pas été nécessaire de communiquer avec les personnes inscrites au registre. Le registre actuel sera conservé et mis à jour en 2005.

 


Information au public

 

L’information affichée sur le site Web de la Ville comprenait l’histoire du virus, la protection personnelle, les renseignements sur l’élimination des lieux de reproduction, les symptômes du virus de Nil occidental, le plan d’intervention de la Ville et les rapports d’étape. Santé publique Ottawa a mis sur pied une « ligne d’information » sur le virus du Nil occidental, de même qu’une « ligne » consacrée aux corneilles mortes. Un poste téléphonique spécial a été créé pour recevoir des appels téléphoniques concernant le registre des sensibilités à des facteurs environnementaux de personnes n’ayant pas accès à Internet, ainsi que pour répondre à des questions précises.

 

Une « mise à jour sur le virus du Nil occidental » hebdomadaire a été affichée sur le site Web de la Ville. Une « mise à jour des médecins » de Santé publique Ottawa a été postée à tous les médecins de la Ville comprenant des renseignements importants sur le virus du Nid occidental.

 

De nombreux « événements médiatiques » ont eu lieu dans le but d’informer le grand public sur l’élimination des lieux de reproduction de moustiques, la protection personnelle contre les piqûres la transmission d’information sur les oiseaux morts. Communications et Marketing a joué un rôle important dans l’organisation de ces événements.

 

 

CONSULTATION

 

Un dialogue continu avec le public, les médias et les intervenants importants à l’aide de lignes téléphoniques, d’événements médiatiques, de communiqués, de réunions et de téléconférences se poursuivra en 2005. Santé public Ottawa a mis en place un registre à l’intention des personnes sensibles à l’environnement suite à une consultation avec des groupes, des résidents et des médecins représentant cette population. Le registre se poursuivra en 2005.

 

INCIDENCES ENVIRONNEMENTALES

 

Méthoprène : Le larvicide, appliqué dans les puisards des égouts pluviaux de rue, effectue son travail en arrêtant le stage final du développement des larves de moustique afin que les adultes ne voient pas le jour. Selon le plan d’intervention d’urgence provincial du ministère de la Santé et des Soins de longue durée, le méthoprène « ne génère pas de risques irraisonnables pour la faune, les personnes ou l’environnement. Il se dégrade rapidement dans les eaux et le sol, et il n’est pas entraîné dans les eaux souterraines. » [traduction]

 

Bti (Bacillus thuringiensis israelensis) : le larvicide biologique, appliqué sur les eaux de surface, cause la mort des larves en libérant une toxine à l’intérieur de leur estomac. Le plan provincial indique : « l’évaluation de sûreté de l’application du Bti pour le contrôle des larves a montré peu ou pas de risque à l’endroit de la faune ou d’autres espèces non ciblées, ou de la santé des humains advenant qu’il fut ingéré accidentellement. La toxine Bti est libérée dans l’environnement alkalin de l’estomac de la larve de l’insecte, alors que les estomacs des animaux ont des environnement d’estomac acides. » [traduction]

 


INCIDENCES RURALES

 

Règle générale, les zones rurales situées hors des petites villes n’ont pas de puisards d’égouts pluviaux. Les zones rurales, cependant, nécessitent la majeure partie de l‘application de Bti à l’eau de surface, le cas échéant.

 

RÉPERCUSSIONS FINANCIÈRES

 

En 2004, le Plan de mesures d’urgence et de prévention de la Ville pour le virus du Nil occidental avait un budget de 800 000 $. À la fin de l’année, le total des coûts a été de 775 000 $, ce total étant partagé à 50 : 50 avec la province d’Ontario. Les besoins du programme pour 2005 doivent répondre vraisemblablement à ceux rencontrés l’année dernière. En 2005, cependant, la Ville fera usage des données recueillies au cours des deux dernières années concernant son application de méthoprène dans les puisards de rue, de sorte que plutôt qu’effectuer trois applications de méthoprène dans tous les puisards de rue, deux applications entières seront effectuées, puis une troisième application ciblée. Dans des conditions météorologiques normales, on croit que cette approche offrira les mesures de contrôle des moustiques nécessaires. Un montant de 650 000 $ est donc nécessaire pour le Plan de mesures d’urgence et de prévention contre le virus du Nil occidental en 2005. On s’attend à ce que la province partage ce coût dans la proportion de 55:45. La prévision budgétaire est montrée au tableau 1 suivant :

 

Coûts de la surveillance des moustiques

 

236 000 $

Deux applications de larvicide (méthoprène) dans les puisards de rue0

 

300 000 $

Une application de larvicide (méthoprène) ciblée dans les puisards de rue0

 

 40 000 $

Une application de larvicide (Bti) aux eaux de surface

 

 44 000 $

Salaires et déplacements

 

 30 000 $

 

 

TOTAL : 

 

650 000 $

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L’approbation de la recommandation exige une contribution du Fonds de réserve de la Ville de 292 500 (c.‑à‑d. 650 000 $ x 0,45). Ces fonds sont disponibles dans la réserve.

 

 

DOCUMENTS D’APPUI

 

4.      Le Rapport du Plan de prévention et d'intervention touchant au virus du Nil occidental de 2004 au Conseil – document conservé par le greffier de la Ville;

5.      Le Plan de prévention et d'intervention touchant au virus du Nil occidental de 2003 du ministère de la Santé et des Soins de longue durée de l’Ontario – document conservé par le greffier de la Ville;

6.      Règlement de l’Ontario 199/03- document conservé par le greffier de la Ville.

 

 

SUITE À DONNER

 

3.      Santé publique Ottawa mettra en œuvre les décisions prises suite à l'étude de ce rapport;

4.      Le médecin chef en santé publique fournira des mises à jour publiques sur la situation du virus du Nil occidental à Ottawa au cours de la saison 2005.